| 
 
 
      
        |  |  
 
 
        
          | 
            
              |  |  | 
 Odontòleg i secretari de l’Agrupació de Dentistes de Catalunya (ADC).
 
 
 
                  Si hi ha un sector que sembla que ha esquivat la crisi ha  estat l’odontològic. Passejant pel carrer ens trobem amb multitud de clíniques  dentals que ofereixen tractaments i ens prometen un somriure perfecte. És cert  que la salut del sector és tan bona?
 Depèn de com ho miris. Hi ha moltes clíniques petites que han acabat  caient, moltes. En canvi algunes de les grans, no totes, han crescut a expenses  de pagar malament els professionals i aplicant unes suposades economies  d’escala que els permet baixar els preus, encara que a la realitat no són tan  baixos.
 
 
Des del  COEC advertiu que molta de la publicitat bucodental que es fa afavoreix la  desinformació i incita al consum. Pots posar algun exemple concret del tipus de  publicitat a què us referiu?
                    La llei és molt clara: no es poden fer servir  personatges públics per incitar el consum d’un producte sanitari. Últimament  s’estan veient anuncis de jugadors de futbol que ho estan fent amb clíniques  dentals i això no és legal. Un altre exemple és el de la publicitat enganyosa.  S’anuncien implants a poc més de 200 euros, però no s’explica que aquest preu  és només el de l’implant pelat, si s’afegeix la fase post-quirúrgica, els  controls... el preu acaba sent de 1.500 euros aproximadament, un preu normal de  mercat.                   
                   El vell refrany de “lo barato sale caro”...
 No  és que surti car és que surt al preu que ha de sortir perquè és el cost que té  un procediment complet. Ningú regala res.
 
                   Els col·legis intervenen en la publicitat? Han de visar  els anuncis
 No. La llei diu que les clíniques que fan  publicitat han d’explicitar el número de registre que els hi concedeix el  Departament de Salut com a garantia de qualitat i responsabilitat sanitària.  Els col·legis poden vetllar perquè els anuncis respectin el codi deontològic i  denunciar els que el vulneren, però no tenen capacitat sancionadora o de veto.
 
                   No s’hi ha contribuït a la mercantilització amb els  anuncis de dentífrics o xiclets protagonitzats per dentistes, per exemple?
 No és tan senzill, hi ha d’haver alguna cosa més.  En els anuncis de farinetes per a nadons, per exemple, moltes vegades hi ha  societats que diuen que aconsellen un determinat producte i això no significa  que la pediatria estigui mercantilitzada. La mercantilització de l’odontologia  ha arribat per la lluita per captar clients que s’ha desbocat quan s’ha vist  que hi ha negoci i demanda.
 
                   Precisament el fundador d’una de les franquícies de  clíniques dentals més coneguda diu que a l’Estat s’ha produït una  “democratització de l’odontologia” i que “hi ha gent amb capacitat de compra a  la que li falten dents” per justificar l’auge del negoci. Què li respondries?
 Li diria que m’ho ha demostrar amb números, perquè  les enquestes diuen que només el 48% de la població acudeix un cop l’any al  dentista, i de manera regular entre un 30% i un 40%. Una democratització  significaria que el 80% hi va habitualment. Si fem cas al que diu, sembla que  sigui la labor d’una obra social perquè han baixat els preus, però no és cert.  Les persones que no podien pagar els serveis odontològics continuen sense poder  fer-ho perquè els preus són els mateixos o més alts que abans. En realitat no  és res més que aplicar tècniques de màrqueting i publicitat per atraure  clients. Els pacients s’han redistribuït però no s’han captat de nous.
 
                   Els empresaris també asseguren que el model de  franquícies permet baixar els preus dels tractaments i generar economies  d’escala negociant amb els proveïdors, centralitzant serveis, accedint a  tecnologies que el dentista privat no pot assumir... 
 Això no és nou. Hi ha cadenes de pizzeries que ja  fa 30 anys que van inventar aquest model: ubicació, una xarxa molt ampla i  aplicar estratègies d’economia d’escala. Això els permet vendre pizzes a 12  euros o menys. Però en el cas de les clíniques odontològiques el preu que publiciten no és el preu real del tractament, és com  si et diuen que la pizza et costa 12 euros però has de pagar 15 més per  tallar-la, per la caixa, pel transport...
 
                   La famosa lletra petita. 
 Efectivament. Tenen un preu ganxo molt atractiu,  però un cop li afegeixes els serveis imprescindibles per acabar el tractament,  el preu és el mateix o fins i tot superior al de qualsevol altra clínica.  Aquestes franquícies sobretot viuen de treure marge als professionals amb  baixes remuneracions. Hi ha un excés de professionals que està provocant una  rebaixa de la mà d’obra dentista. Estem per sobre del que l’OMS recomana quant  a nombre de dentistes per habitant. Una facultat privada està graduant cada any  el mateix nombre de dentistes que cinc universitats públiques, això és  insostenible.
 
                   El COEC no s’ha plantejat crear una acreditació de qualitat  per a les clíniques que sí compleixen el codi deontològic? Com es poden  detectar els centres fraudulents?
 En realitat el registre que dóna Salut hauria  d’acreditar aquesta qualitat. El COEC està revisant amb un checklist consensuat amb el departament que les noves clíniques  compleixen amb la normativa, però qui dóna l’aval és Salut.
 
                   Què poden fer els dentistes joves que no tenen altra  sortida professional que treballar en aquestes clíniques encara que sigui amb  condicions precàries?
 Molts marxen fora i els altres, en efecte, acaben  treballant en franquícies perquè ara per ara són els únics que contracten i que  tenen necessitat de professionals. El problema és que van a parar allà amb la  idea que algun dia podran muntar la seva pròpia clínica, per això accepten  aquestes condicions perquè els interessa tenir els primers contactes amb els  pacients, agafar experiència, etc. Però la realitat és que no podran fer-ho o  serà gairebé impossible que ho facin pel seu compte. S’hauran d’associar, crear  cooperatives, però no podran obrir la seva pròpia clínica perquè com ells n’hi  ha milers. En aquest context, el millor que poden fer és unir-se i buscar el  suport d’organitzacions com Metges de Catalunya, perquè el que pensen que poden  ser dos o tres anys es pot convertir en el seu modus de vida perquè no tindran  una altra sortida.
 
                   Una altra solució podria ser augmentar la cartera de  serveis odontològics de la sanitat pública i d’aquesta manera incorporar més  dentistes al sistema sanitari?
 S’han de garantir uns mínims i eixamplar els  serveis que s’ofereixen avui en dia, però no hi ha cap país que doni una  cobertura integral perquè és molt costós.   Una part dels professionals es podrien integrar al sistema públic, però  no solucionaria el problema de la sobrepoblació de dentistes.
 
                   Segons el registre d’establiments sanitaris hi ha més de  20.000 clíniques dentals a Espanya, 4.000 de les quals a Catalunya, i 30.000  dentistes, un per cada 1.200 habitants. Cada any, a més, en surten 1.500 més de  les facultats. És sostenible? Com es pot controlar?
 Establint numerus  clausus i fent cas a les ràtios de l’OMS. La situació actual no només és  insostenible, també és una despesa per a l’Estat perquè cada cop hi ha més atur entre el col·lectiu. S’ha de regular de la mateixa manera que es fa amb la  medicina, però l’Estat ha preferit deixar-ho en mans del mercat.
 
                   Aquest context global és el que us ha portat a crear  l’Agrupació de Dentistes de Catalunya (ADC)?
 Encara que soni a tòpic, l’ADC ha nascut per  defensar els drets dels professionals. Quan havia pocs dentistes les qüestions  laborals eren senzilles de gestionar. Actualment n’hi ha milers i això està  provocant abusos a nivell contractual. Com n’hi ha tants, si un no fa la feina  la fa un altre, per la qual cosa la protesta o la denuncia es molt complicada  perquè hi ha el risc de quedar-se sense el lloc de treball que ràpidament serà  cobert per algú altre.
 
                   Què pot oferir l’ADC als dentistes assalariats?
 L’ADC ha sorgit de la multitud de queixes que rep  el COEC. Totes aquestes queixes es recolliran i es canalitzaran per mitjà de  l’Agrupació, que exercirà de portaveu i representant del col·lectiu. Es tracta  de lluitar pel que volem de forma organitzada i col·lectiva.
 
                   Una d’aquestes fites seria la d’assolir un conveni  col·lectiu específic de dentistes assalariats? 
 Ja existeix, però no tenim constància que s’estigui  complint perquè no disposem dels contractes. Amb els pocs que tenim veiem que  no s’està respectant el conveni. Si aconseguíssim que es complís seria un  primer pas.
 
                   Com treballareu per millorar les condicions laborals dels  dentistes?
 El primer que necessitem és que els professionals  s’impliquin i es sindiquin. A partir d’aquí començarem a recopilar i a  analitzar tota la documentació i la informació sobre les problemàtiques del  sector per definir les línies estratègiques i fixar prioritats, per ara però  també pensant en com volen que estigui la professió d’aquí a 20 anys.
 
 
 |  |  
        
          |  | Consell de Cent, 478, 08013 - Barcelona
 Tel. 93 115 02 50 - Fax 93 265 39 71 -  info@metgesdecatalunya.cat
 |  
 |